Nieuws Topcare 10 jaar

Het tienjarig bestaan van Topcare is op dinsdag 21 november gevierd met een fantastisch jubileumsymposium. 250 deelnemers kwamen vanuit het hele land naar Utrecht om de bijeenkomst bij te wonen.

Afwisselend programma

De oprichters van Topcare hadden tien jaar geleden vast niet gedacht dat hun initiatief tot zo'n levendig netwerk zou uitgroeien. Al bij de pendelbus en op de parkeerplaats van de prachtige oude boerderij Mereveld komen deelnemers oude bekenden tegen. Oprichters en betrokkenen van de stichting zelf hebben hun weg ook naar het jubileumsymposium gevonden. Mensen kennen elkaar van gezamenlijke onderzoeksprojecten, uit vorige banen of van bijvoorbeeld de Topcare Scholing. Kim Coppes was de dagvoorzitter van het symposium.

Gedurende de dag was er, naast veel ruimte voor ontmoeting, een afwisselend inhoudelijk programma. De deelnemers lieten zich inspireren door Hilde Verbeek, ze trokken met Paul Iske lessen uit briljante mislukkingen en veranderden onder leiding van Jeannette Welp in uitstekend samenwerkende muzikanten.

Filmchallenge

Tussendoor lieten de deelnemers zich inspireren door de genomineerde filmpjes van ZuidOostZorg, ZorgSpectrum, AxionContinu en Attent Zorg en Behandeling. De aanwezigen genoten van een betekenisvolle dialoog van demissionair minister voor Langdurige Zorg en Sport Conny Helder met Topcare-voorzitter Paul Baks en vier professionals, te weten: Lizette Beelen-Abbink, Jamie Polo Lopez - Baars, Roeline Biemond en Niels Jongejan. Aan het eind van de dag onthaalde de zaal Attent Zorg en Behandeling met groot applaus als winnaar van de filmchallenge.

ZuidOostZorg

ZorgSpectrum

AxionContinu

Attent Zorg en Behandeling

De kracht van een lerend netwerk bewees zich opnieuw.

David Engelhard Directeur Stichting Topcare

Het lerend netwerk

Tijdens het symposium konden mensen opschrijven wat zijzelf kunnen bijdragen aan het netwerk, dus wat andere van hen zouden kunnen leren. Dat leverde leuke aanknopingspunten voor samenwerking op. Hieronder enkele voorbeelden:

"We delen kennis over de GRZ. We zijn nieuwsgierig naar verbeteringen en willen met elkaar onderzoek doen."

"Meedenken en het coachen van nieuwe organisaties die het Topcare-predicaat willen behalen."

"Kennis en expertise delen over het syndroom van Korsakov en onze onderzoeken."

"Kennis over sturen en samenwerken in de GR."

"Mijn kennis over beeldende therapie en welke toegevoegde waarde dit heeft."

Wil je weten van wie deze quotes zijn en met hen in contact komen? Benader Anne-Wil Heemskerk via heemskerk@topcare.nl.

Met veel enthousiasme vooruit

De organisatie van Topcare kijkt terug op een schitterende dag waarop de kracht van een lerend netwerk zich opnieuw bewees. We lachten en musiceerden, we deelden kennis, successen én mislukkingen, we legden volop nieuwe verbindingen en bekrachtigden de oude. Topcare keek op 21 november 2023 tevreden terug en met veel enthousiasme vooruit.